پخش پیاز داغ عدس پلو در مدارس کشور به صورت رایگان تصویب شد!

پیاز داغ عدس پلو غذایی با کالری کم است زیرا میزان آب آن حدود 90 درصد است. در ترکیب پیاز باید سهم قابل توجه فیبر و محتوای مواد معدنی و ویتامین آن را در نظر گرفت که آن را به یک غذای عالی برای تنظیم بدن تبدیل می کند.

پیاز منبع خوبی از پتاسیم است و حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر است. کلسیم گیاهی در مقایسه با محصولات لبنی یا سایر مواد غذایی که منبع خوبی از این ماده معدنی محسوب می شوند، جذب نمی شود.

چیزی مشابه در مورد آهن رخ می دهد که جذب آن از غذاهای با منشاء حیوانی بسیار بیشتر است.

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای انتقال و تولید تکانه های عصبی و برای فعالیت طبیعی ماهیچه ها، علاوه بر دخالت در تعادل آب داخل و خارج سلول ضروری است.

فسفر مانند منیزیم نقش مهمی در تشکیل استخوان ها و دندان ها دارد، اما فسفر نیز با عملکرد روده، اعصاب و ماهیچه ها مرتبط است، ایمنی را بهبود می بخشد و اثر ملین ملایمی دارد.

پیاز داغ عدس پلو

دارای محتوای ویتامین بود، ویتامین های گروه B مانند فولات و ویتامین های B3 و B6 را می توان برجسته کرد. به همین ترتیب، مقادیر محدودی از ویتامین C و E را ارائه می دهد که هر دو دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند.

فولات ها در تولید گلبول های قرمز و سفید خون، در سنتز مواد ژنتیکی و در تشکیل آنتی بادی ها در سیستم ایمنی نقش دارند.

ویتامین B3 یا نیاسین در مراحل مختلف متابولیسم و ​​استفاده از کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه و سایر مواد نقش دارد.

ویتامین B6 برای عملکرد صحیح آنزیم ها (پروتئین هایی که فرآیندهای شیمیایی را در بدن تنظیم می کنند) ضروری است. همچنین بر رشد مغز در دوران بارداری و دوران کودکی تأثیر می گذارد، همانطور که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

ویتامین E مانند C دارای اثر آنتی اکسیدانی است، اما دومی در تشکیل کلاژن، گلبول های قرمز خون، استخوان ها و دندان ها نیز نقش دارد. همچنین به جذب آهن از غذا کمک می کند و مقاومت در برابر عفونت ها را افزایش می دهد.

با این حال، خواص سالم پیاز، بیشتر از ترکیب غذایی آن، به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها، از جمله فلاونوئیدها و ترکیبات گوگردی است. این دومی مواد پیش ساز ترکیبات فرار هستند که بوی و طعم خاصی به پیاز می دهند.

ترکیب در هر 100 گرم بخش خوراکی
انرژی (کیلو کالری) 26
آب (ml) 91.8
کربوهیدرات (گرم) 5.3
فیبر (گرم) 1.8
پتاسیم (میلی گرم) 162
منیزیم (میلی گرم) 4.2
فسفر (میلی گرم) 33
ویتامین B6 (میلی گرم) 0.13
ویتامین C (میلی گرم) 7
فولات (mcg) 7
mcg = میکروگرم (میلیونم گرم)