مردی با خریدن تخمه آفتابگردان قلمی نخست وزیر شد

تخمه آفتابگردان قلمی سیاه به دلیل محتوای کالری بالا و پوسته نازک‌شان، خوراک ارجح برای پرندگان وحشی است. با این حال، روغن ها می توانند به راحتی در آب و هوای مرطوب و گرم فاسد شوند.

در نتیجه هدر می روند فرضیه ما این است که می‌توانیم نانوذرات مس را با استفاده از دانه‌های آفتابگردان به عنوان یک عامل کاهنده سنتز کنیم.

فرآیند مورد استفاده شامل محلولی از سولفات مس، عصاره روغن سیاه دانه آفتابگردان و نشاسته به عنوان یک عامل پوشش بود.

مشاهدات بصری تغییر رنگ از آبی روشن به رنگ قهوه ای روشن و تشکیل رسوبات قهوه ای مایل به قرمز در هنگام گرم شدن را نشان داد که نشان دهنده تشکیل  است.

در آزمایش بخشی از رسوب با کاغذهای تست کاغذهای آزمایش صورتی شدند که نشان دهنده وجود مس فلزی است. تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری با استفاده از نرم افزار از موسسه ملی بهداشت تجزیه و تحلیل شد و میانگین اندازه نانومتر را نشان داد.

از نظر شکل، CuNP های سنتز شده عمدتا کروی بودند. تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی پراکنده انرژی پیک‌های مس متعددی را نشان داد که ثابت می‌کند CuNP‌ها سنتز شده‌اند نتیجه می گیریم که عصاره روغن سیاه دانه آفتابگردان به عنوان یک عامل کاهش دهنده قوی عمل می کند.

یک محصول بومی ایالات متحده است و دانه های آن توسط انواع پرندگان و پستانداران خورده می شود دانه‌های آفتابگردان روغنی سیاه توسط پرندگان ترجیح داده می‌شوند، زیرا دارای محتوای کالری بالایی هستند و به دلیل محتوای روغن بالا از نظر تغذیه‌ای متراکم هستند.

همچنین، بدنه‌ها نازک‌تر هستند و برای پرندگان راحت‌تر باز می‌شوند تخمه های آفتابگردان دارای سطح بالایی از پروتئین های غنی از گوگرد، اسیدهای چرب، ویتامین E و فلاونوئیدها هستند که پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی به آنها می دهد.

از تخمه آفتابگردان روغنی سیاه برای تهیه روغن پخت و پز نیز استفاده می شود. در سال 2020/2021، تولید دانه روغنی آفتابگردان در جهان 49.60 میلیون تن بود. تقریباً 50 درصد از دانه ها پس از استخراج روغن باقی می مانند که فرصت قابل توجهی برای بازیافت است.

از آنجایی که تخمه آفتابگردان روغن سیاه به راحتی تهیه می شود، محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد و پتانسیل زیادی برای بازیافت دارد، سنتز CuNPs با استفاده از عصاره آن مورد مطالعه قرار گرفت.